Opiskelija kirjastossa.

Gradu tekeillä ja tiedonhaut taidot ruosteessa? Tule kurssille!

• Kirjaston tapahtuma
Alkamispäivä:
Päättymispäivä:
Tapahtumapaikka:
Verkossa
Lisää kalenteriin:

Syvennä tiedonhaun osaamistasi ja perehdy erilaisiin tiedonhallinnan työvälineisiin oman opinnäytetyösi kautta.

Opintojakso Tutkielmantekijän informaatiotaidot on tarkoitettu niille opiskelijoille, jotka gradun / syventävän opinnäytteen yhteydessä haluavat kerrata ja laajentaa tiedonhakutaitojaan työskennellen samalla oman tutkimusaiheensa parissa.

Opintojaksolla voit perehtyä seuraaviin sisältöihin:

• Tiedonhaun perusteet UEF-Primossa
  • Oman alan tietokannat sekä data-arkistot
  • Tiedonhaku oman opinnäytetyön aiheeseen liittyen
  • Erilaisten julkaisutyyppien tunnistaminen​ sekä lähdeviitteet​
  • Zotero-viitteidenhallintaohjelman käyttö
  • Avoimen tieteen mahdollisuuksiin tutustuminen sekä tiedonhakutaitojen soveltaminen työelämässä​
  • Systemaattinen tiedonhaku
  • Tutkimusaineistonhallinnan perusteet
  • Asiasanastojen ja tekoälyn hyödyntäminen asiasanoituksessa​ sekä oman opinnäytetyön asiasanoitus

Tutkielmantekijän informaatiotaidot on tutkielman (maisterivaihe) laatimisessa tarkoitettujen taitojen opiskeluun tarkoitettu verkkokurssi. Kurssialue ja oppimateriaali soveltuvat itseopiskeluun. Opiskelijoiden on mahdollista osallistua kirjaston järjestämiin Zotero -opetuksiin verkossa. Opetusajat ja linkit Moodlessa ja kirjaston verkkosivuilla.

Opintojakso koostuu moduuleista. Osa moduuleista on opintopisteopiskelijalle pakollisia ja osa valinnaisia. Oppimisympäristö on kaikkien, joilla on UEF-tunnus, käytössä ja voit tutustua opintojakson materiaaleihin myös ilman ilmoittautumista. Mikäli haluat opintojaksosta opintopisteen tulee sinun ilmoittautua opintojaksolle Pepissä.

Opintojakso on valinnainen ja vapaaehtoinen opintojakso, joka ei korvaa perusopiskelijoiden opetussuunnitelmiin kuuluvaa pakollista alakohtaista tiedonhaun opintojaksoa.

Lisätietoja: tietopalvelu@uef.fi