Itä-Suomen yliopiston liput.

Tapahtumapaikka:
Joensuun kampus, Metria-rakennus
Lisää kalenteriin:

Professuuriesitelmätilaisuus on Itä-Suomen yliopiston perinne, jossa professorit nimityksensä jälkeen luovat katsauksen alansa kannalta tärkeisiin teemoihin.

Vuoden 2024 professuuriesitelmät järjestetään Joensuun kampuksella Metria-rakennuksessa 25.9. ja Kuopion kampuksella Medistudia-rakennuksessa 27.9. Esitelmät taltioidaan, ja ne ovat myöhemmin katsottavissa professuuriesitelmien verkkosivujen kautta.

Filosofisen tiedekunnan professuuriesitelmät Metria-rakennuksen M100-salissa alkaen klo 13.15:

• Heidi Hyytinen, kasvatustiede, yliopistopedagogiikka. Esitelmän aihe: Yliopistopedagogiikka tulevaisuuden rakentajana.
  • Sonja Kosunen, yleinen kasvatustiede. Esitelmän aihe: Koulutus ja eriarvoisuus.
  • Erkko Sointu, erityispedagogiikka. Esitelmän aihe: Opetusmenetelmien kehittäminen ja oppimisen tukeminen.
  • Maarit Koponen, käännöstiede, erityisesti käännösteknologia. Esitelmän aihe: Kääntäjät ja kääntimet monikielisessä yhteiskunnassa.
  • Simo Mikkonen, sosiokulttuurinen muistaminen. Esitelmän aihe: Muistikonfliktit ja Euroopan tulevaisuus: menneisyyden merkitykset arjesta maailmanpolitiikkaan.
  • Tuija Saresma, kulttuurintutkimus. Esitelmän aihe: Kulttuurintutkimuksen sateenvarjo.

Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnan professuuriesitelmät Metria-rakennuksen M101-salissa alkaen klo 14.55:

• Henrik Heräjärvi, puutuotetekniikka. Esitelmän aihe: Puutuotteet kestävän kehityksen valtavirrassa.
  • Jaakko Pohjoismäki, molekyylibiologia ja genetiikka. Esitelmän aihe: Molekyylibiologia ja genetiikka: avaimia elämän kielioppiin.

Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnan professuuriesitelmät Metria-rakennuksen M102-salissa alkaen klo 14.05:

• Kaijus Ervasti, yhteiskunnallinen oikeustutkimus. Esitelmän aihe: Yhteiskunnallinen oikeustutkimus – matkalla marginaalista valtavirtatutkimukseksi.
  • Mikko Jakonen, yhteiskuntapolitiikka. Esitelmän aihe: Työssäkäyvät köyhät yhteiskuntapolitiikan ongelmana.
  • Annalisa Savaresi, kansainvälinen ympäristöoikeus. Esitelmän aihe: A Just Transition? The Role of Courts and Litigation in Achieving Net Zero Societies.
  • Seita Vesa, ympäristöoikeus. Esitelmän aihe: Legal Pathways to Sustainability: From Emergence to Interdisciplinary Action.

Professuuriesitelmien sarjat päättyvät klo 15.35, jonka jälkeen kahvitarjoilu Metrian aulassa.

Kaikkien tiedekuntien professuuriesitelmien pitäjien esittelyt on koottu verkkosivustolle osoitteeseen https://www.uef.fi/professuuriesitelmat.

Tervetuloa!