Itä-Suomen yliopiston liput.

Tapahtumapaikka:
Kuopion kampus, Medistudia-rakennus
Lisää kalenteriin:

Professuuriesitelmätilaisuus on Itä-Suomen yliopiston perinne, jossa professorit nimityksensä jälkeen luovat katsauksen alansa kannalta tärkeisiin teemoihin.

Vuoden 2024 professuuriesitelmät järjestetään Joensuun kampuksella Metria-rakennuksessa 25.9. ja Kuopion kampuksella Medistudia-rakennuksessa 27.9. Esitelmät taltioidaan, ja ne ovat myöhemmin katsottavissa professuuriesitelmien verkkosivujen kautta.

Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnan professuuriesitelmät Medistudia-rakennuksen MS300-salissa alkaen klo 9.15:

• Harri Kokkola, aerosoli-pilvivuorovaikutukset. Esitelmän aihe: Aerosolien ja pilvien rooli muuttuvassa ilmastossa.
  • Leo Kärkkäinen, sulautetut järjestelmät. Esitelmän aihe: Sulautettu tekoäly (Embedded AI).
  • Mikko Nissi, lääketieteellinen fysiikka ja tekniikka, erityisesti magneettikuvaus. Esitelmän aihe: Kvantitatiivinen magneettikuvaus – kuvista määriin.
  • Siegfried Schobesberger, ilmakehän kemia. Esitelmän aihe: Understanding the atmosphere on a molecular level.
  • Anna Lähde, aerosolitekniikka. Esitelmän aihe: Sustainable materials and applications with aerosol technology and thermal processes.

Terveystieteiden tiedekunnan professuuriesitelmät Medistudia-rakennuksen MS301-salissa alkaen klo 9.15:

• Aarno Dietz, kliininen tutkimus. Esitelmän aihe: Modern cochlear implantation and future prospects.
  • Joonas Sirola, ortopedia ja traumatologia. Esitelmän aihe: Ortopedian ja traumatologian alan tutkimuksen ja opetuksen tulevaisuus Suomessa – miten Itä-Suomen yliopistosta tehdään tieteenalan huippukeskus?
  • Sanna Salmi, korva-, nenä- ja kurkkutautioppi. Esitelmän aihe: Tulehduksellisten hengitystiesairauksien riskitekijät ja ehkäisy.
  • Annakaisa Haapasalo, molekulaarinen neurodegeneraatio. Esitelmän aihe: Otsalohkodementian translationaalinen tutkimus – molekyylimekanismeista tautibiomarkkereihin ja uusiin hoitoihin.
  • Alina Solomon, neuroepidemiologia. Esitelmän aihe: Multimodal strategies for dementia risk reduction.

Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnan professuuriesitelmät Medistudia-rakennuksen MS302-salissa alkaen klo 10.30:

• Anna-Maija Castrén, sosiologia. Esitelmän aihe: Yhteiskunta läheissuhteissamme.
  • Tomi Mäki-Opas, yhteiskuntapolitiikka, erityisesti vaikuttavuuden tutkimus. Esitelmän aihe: Hyvinvointi ja eriarvoisuus: kohti vaikuttavuusperustaista yhteiskuntapolitiikkaa.

Professuuriesitelmien sarjat päättyvät klo 11.10, jonka jälkeen kahvitarjoilu Medistudian aulassa.

Kaikkien tiedekuntien professuuriesitelmien pitäjien esittelyt on koottu verkkosivustolle osoitteeseen https://www.uef.fi/professuuriesitelmat.

Tervetuloa!