Mies ja poika luonnossa.

Verkossa
Lisää kalenteriin:

Hyvinvointi ekologisena kysymyksenä – kaikille avoin Studia Generalia

Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden laitos uudistaa toimintojaan kestävän hyvinvoinnin opetuksen ja tutkimuksen osalta. Uudessa Hyvinvointi yhteiskunnassa -nimisessä suuntautumisvaihtoehdossa yhdistyvät entiset sosiologian ja sosiaalipedagogiikan maisteriohjelmat.

Juhlistamme Hyviksen käynnistämistä tarjoamalla kaikille avoimen Studia Generalia -luentosarjan kevään 2021 aikana. Luennoitsijoina on joukko maamme parhaita kestävän hyvinvoinnin asiantuntijoita. Luentotilaisuuden kesto on 1–1,5 tuntia.

26.4. Eva Heiskanen luennoi aiheesta Kestävän kulutuksen rooli hyvän tulevaisuuden rakentumisessa.

Tarkastelen tällä luennolla mahdollisuuksia sovittaa kulutus luonnon kantokyvyn puitteisiin. Pohdin myös kulutuksen sosiaalisia vaikutuksia kuluttajiin ja hankintaketjussa työskenteleviin sekä mahdollisia muutospolkuja kapitalistisen järjestelmän erilaisissa alueellisissa muodoissa ja alakulttuureissa. Haastan osallistujat pohtimaan erilaisten vaihtoehtojen toteutumisen mahdollisuuksia.

Eva Heiskanen toimii professorina Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksessa. Hän on tutkinut ja opettanut kestävän kulutuksen erilaisia tutkimusperinteitä, sosiaalisen ja teknisen muutoksen ajureita ja esteitä erityisesti ilmasto- ja energiapolitiikassa.

Tilaisuus järjestetään Zoom-alustalla.

Seuraavat yleisöluennot:

• 4.5.2021 klo 13 Katriina Siivonen: Kulttuurin merkitys kestävyystransformaatiossa.
  • 17.5.2021 klo 13 Teppo Eskelinen: Utopia yhteiskuntatieteellisenä metodina kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.

Tervetuloa!