Reetta Kälviäinen.

Neurologian professori Reetta Kälviäinen Itä-Suomen yliopistosta toimii Euroopan neurologikongressin suomalaisen järjestelytoimikunnan puheenjohtajana.

Aivoterveyden huippuasiantuntijat ympäri maailman kokoontuvat Helsinkiin

Kansainvälinen neurologian alan suurkongressi avautuu Helsingissä tulevana viikonloppuna. Kongressin järjestää Euroopan Neurologiyhdistys (European Academy of Neurology, EAN).

EAN-kongressi tuo neurologit, neuroalan muut lääkärit ja alalle erikoistuville lääkärit eri puolilta maailmaa Suomeen Helsingin Messukeskukseen 29.6.–2.7. Osana kongressia järjestetään myös lääke- ja laiteteollisuuden laaja näyttely. Kongressiin lähettiin tänä vuonna ennätysmäärä abstrakteja, ja tapahtumassa 2777 neurologia tuo alan ajankohtaista tutkimustaan esille. Myös osallistujia on ennätykselliset yli 6900 henkilöä.

– Kongressin saaminen Suomeen tarkoittaa, että olemme kokoamme merkittävämpi tekijä neurologiassa ja pystymme tarjoamaan korkeatasoista koulutusta muille. On hienoa saada näin merkittävä ja laaja kongressi Suomeen. Osallistujamäärä kertoo Helsingin ja Suomen vetovoimasta ja maineesta kongressijärjestäjänä. Samalla kongressi lisää neurologian kiinnostavuutta ja vetovoimaa Suomessa tulevaisuuden alana nuorille, sanoo suomalaisen järjestäjäkomitean puheenjohtaja, Itä-Suomen yliopiston neurologian professori Reetta Kälviäinen.

Euroopassa neurologiset sairaudet ovat kolmanneksi yleisin työkyvyttömyyden aiheuttaja ja kuolinsyy. WHO:n ja tuoreiden tutkimusten mukaan vähintään joka kolmas ihminen kaikista ikäryhmistä kärsii elinaikanaan jostakin neurologisesta sairaudesta, mikä tekee niistä yleisimmän kaikkien ei-tarttuvien sairauksien ryhmässä.

Kongressin järjestäjänä toimii Euroopan Neurologiyhdistys (EAN), joka juhlii 10-vuotismerkkipäivää tämän vuoden kongressissa. EAN:iin kuuluu neurologiyhdistyksiä 47 jäsenmaasta ja 45 000 neuroalan lääkärijäsentä. Yhdistys huolehtii alan kehityksestä, edunvalvonnasta ja neurologien jatko- ja täydennyskoulutuksesta.

Perintönä aivoterveyttä isäntämaalle

Vastuullisuus on vahvasti läsnä eri alojen kansainvälisissä kongresseissa. Usein kongressien järjestäjät haluavat jättää isäntäkaupunkiin positiivisen jalanjäljen ja toteuttavat ns. perintöhankkeita, jotka voivat edistää esimerkiksi sosiaalista, taloudellista tai ympäristövastuuta. EAN järjesti yhteistyössä Suomen Neurologisen Yhdistyksen ja Kansallisen Neurokeskuksen kanssa koululaisille suunnatun aivoterveyshaasteen jo kuluneen kevään aikana.

– Kouluhaasteessa pyysimme suomalaisilta ala- ja yläkoululaisilta sekä toisen asteen opiskelijoilta ideoita aivoterveyden hyväksi ja palkitsimme parhaat ehdotukset. Samalla tarjosimme opettajille lisäkoulutusta aivojen terveydestä, Kälviäinen sanoo.

Kouluhaasteen lisäksi EAN-kongressi suomalaisten järjestäjäkumppanien kanssa osallistui myös muun muassa Naisten Kympille muistuttaen liikunnan merkityksestä aivojen hyvinvoinnille.

EAN-kongressi järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 29.6.–2.7. Messukeskus on ollut mukana järjestämässä kouluhaastetta osana sosiaalisen vastuun työtään.

Tiedotteen lähde: Messukeskus / STT Info

Lisätietoa

EAN, paikallisen järjestäjäkomitean puheenjohtaja, professori Reetta Kälviäinen, reetta.kalviainen@uef.fi, p. 040 583 9249

Avainsanat