Andrew Agbaje.

Andrew Agbajelle Yhdysvaltain endokriinisen seuran abstraktipalkinto

Dosentti Andrew Agbajen abstraktiesitys lapsuuden paikallaanolon vaikutuksista maksan terveyteen palkittiin Yhdysvaltain endokriinisen seuran ENDO 2024 -konferenssissa Bostonissa, jossa Agbaje esitteli tutkimuksensa tuloksia. Itse tutkimusartikkeli julkaistiin npj Gut and Liver -lehdessä konferenssin aikana.

Andrew Agbaje on lääkäri ja kliinisen epidemiologian ja lasten terveyden dosentti Itä-Suomen yliopistossa.

Agbajen tutkimus osoitti, että paikallaanolon ylittäessä kuusi tuntia päivässä jokainen puolen tunnin lisäys paikallaanoloon kasvatti vakavan rasvamaksataudin ja maksakirroosin todennäköisyyttä ennen 25 vuoden ikää 15 prosentilla. Paikallaanolo nosti myös merkittävästi maksa-arvoja. Toisaalta kevyen liikunnan määrän ylittäessä kolme tuntia päivässä jokainen puoli tuntia lisää kevyttä liikuntaa vähensi vakavan rasvamaksataudin riskiä 33 prosentilla. Agbajen tutkimuksen tuloksia käsiteltiin konferenssin lehdistötiedotteessa sekä lehdistötilaisuudessa, josta on julkaistu alle linkitetty video. Agbajen osuus alkaa yhdeksän minuutin kohdalta.