Opetusansioistaan useaan kertaan palkittu Esa Hiltunen kehittää opetustaan jatkuvasti muun muassa tekoälyn avulla. Opetuksessa, ohjauksessa ja elämässä tärkeintä on kuitenkin hyväksyntä, empatia ja aito kohtaaminen.
Yliopiston lehtori Esa Hiltunen on saanut kahtena vuonna peräkkäin saanut kunniamaininnan Suomen Ekonomeilta opetusansioistaan. Vuonna 2023 hänet palkittiin vastuullisesta ja tulevaisuusorientoituneesta opetuksesta ja vuonna 2024 opiskelijoiden hyvinvointia tukevasta ohjauksesta.
Palkitsemisissa konkariopettajaa lämmittää erityisesti se, että perustelut ovat tulleet opiskelijoilta.
– Ehkä hyvä opettajuus tulee siitä, että pitkään opetus- ja ohjaustyötä tehneenä olen oppinut konkretisoimaan, mitä opettamani teoriat tarkoittavat käytännössä. Teen paljon töitä opetuksen eteen, ja luulen, että opiskelijat arvostavat sitä, että olen paneutunut asioihin ja vastaan viesteihin.
Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampuksen kauppatieteilijöiden ainejärjestö Preemio perusteli tänä vuonna ehdotuksessaan Hiltusen ansioita opiskelijoiden aidolla kohtaamisella, mikä edistää opiskelijoiden voinnin ja jaksamisen tunnistamisesta. He kuvaavat opettajaansa muun muassa opiskelijamyönteiseksi ja helposti lähestyttäväksi.
Ohjauksen tarve on kasvava
Opiskelijoiden jaksaminen on noussut kauppatieteiden opiskelijoiden hyvinvointitutkimuksen tuloksissa karusti esiin. Jopa 36 prosenttia opiskelijoista oli vuonna 2023 toteutetussa tutkimuksessa tyytymättömiä omaan psyykkiseen hyvinvointiinsa.
– Opiskelijoiden hyvinvoinnin parantamiseen eivät yhden miehen talkoot riitä. Jos opiskelijat eivät voi hyvin, tarvitaan enemmän ohjausta, jotta meillä on tulevaisuudessa ehjiä ekonomeja työmarkkinoilla.
Toisaalta päivittäisessä työssään Hiltunen näkee, että moni opiskelija myös voi hyvin ja pystyy toimimaan itseohjautuvasti sekä etenemään opinnoissaan tehokkaasti.
– En haluaisi, että ongelmia liioitellaan, mutta tutkimuksen tuloksia ei voi myöskään sivuuttaa. Yksi tärkeä tekijä opiskelijoiden hyvinvoinnille on muun muassa oppimaan oppiminen, se miten opiskelija ottaa haltuunsa itselleen sopivia oppimistekniikoita ja -strategioita.
Yhteiset pelisäännöt luovat hyväksyvän ja turvallisen ilmapiirin
Hiltunen opettaa innovaatiojohtamista – alaa, jonka lähtökohta on edistyminen ja uudistuminen.
– Myös opetuksessa ajattelen, että aina voi parantaa ja tehdä asioita paremmin sekä kehittää omaa opetustaan keräämällä muun muassa palautetta.
Opettamisessa Hiltuselle tärkeintä on, että opiskelijat onnistuvat.
– Haluaisin, että ympäriltäni kasvaa taitavia ja hyvinvoivia ihmisiä. Näen, että minun on oltava työssäni hyvä, koska opetan nimenomaan johtamista ja johtajuutta.
Hiltunen käsittelee opettamillaan kursseilla muun muassa motivointia, valmentava johtajuutta ja minäpystyvyyttä. Keskeistä on ajatus siitä, että ihminen kehittyy koko ajan ja hänellä tulee olla siihen mahdollisuus. Tämän Hiltunen haluaa välittyvän myös opetuksessa ja ohjauksessa, samoin luottamuksen.
– Erilaisissa tapaamisissa ja seminaareissa pyrin aina luomaan toiminnalle yhteisiä pelisääntöjä, jotta ilmapiiri olisi hyväksyvä ja psyykkisesti turvallinen. Selkeä ohjeistus esimerkiksi hälventää epävarmuutta. On minulla tässä myös oma lehmä myös ojassa, koska silloin on mukavampi myös opettaa.
Esimerkiksi kandiseminaareissa opiskelijoita usein jännittää, sillä ensimmäistä opinäytetyötään tekevät nuoret ovat uuden edessä.
– Opettajan tehtävä on miettiä lähtötilannetta, jossa kandiseminaariin osallistuvilla opiskelijoilla ei usein ole paljoa alan työkokemusta eikä suuria näkemyksiä tieteenalan teorioista, joihin pitäisi osata ottaa kantaa. Opiskelijoiden pitää silloin saada pohdiskella ja pureskella asioita rauhassa. Kurssin edetessä porukka vähitellen lämpenee keskustelemaan.
Haluaisin, että ympäriltäni kasvaa taitavia ja hyvinvoivia ihmisiä. Näen, että minun on oltava työssäni hyvä, koska opetan nimenomaan johtamista ja johtajuutta.
Esa Hiltunen
Yliopistonlehtori
Opettajuus kehittyy työyhteisön tuella
Hiltusen opetusfilosofiaan ei istu ajatus tietoa jakavasta kansankynttilästä. Johtaminen ja markkinointi ovat tieteenaloina sellaisia, ettei kaikkitietävän opettajan rooli siihen soveltuisikaan.
– Meillä ei ole eksakteja vastauksia opettamiimme asioihin. Opettaja voikin esimerkiksi erilaisia mielipiteitä esittämällä saada aikaan keskustelua.
Hiltunen kokeekin olevansa opettajana eräänlainen valmentaja, jonka tehtävänä on herätellä opiskelijaa pohtimaan ja etsimään ratkaisuja itse. Myös opettajalle opiskelijoiden nostamat näkökulmat ovat oman oppimisen paikka.
– Meillä on kauppatieteiden laitoksella myös todella hyvä työyhteisö, jossa jaetaan hyviä käytäntöjä ja omilta kollegoilta saa hyviä esimerkkejä omaan opetukseen.
Hiltunen muistuttaakin, ettei hyvä opettajuus synny ilman työyhteisön tukea. Kauppatieteiden laitoksella on panostettu muun muassa opettajien pedagogisiin opintoihin.
– Ympärilläni on loistavia kollegoita, joiden opetusta olen päässyt seuraamaan ja benchmarkkaamaan hyviä käytäntöjä vuosien varrella.
Tekoäly on hyvä kaveri opetuksen suunnittelussa
Hiltunen kehittää opetustaan aktiivisesti ja oli Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden opettajista ensimmäisten joukossa kokeilemassa tekoälysovelluksia muun muassa opetuksen suunnittelussa ja tutkimuskysymysten ideoinnissa.
– Tekoäly ei korva ihmiskollegaa, mutta se on hyvä suunnittelukaveri. Tekoälyltä voi muun muassa kysyä, miten kurssityötä tai luentoa voisi lähteä rakentamaan. Olenkin käyttänyt tekoälyä paljon ideointiin.
Tekoälyä voi esimerkiksi pyytää ehdottamaan sataa ajankohtaista tutkimusaiheita markkinoinnista.
– Tekoälyltä saa usein ideoita, joita ei ole itse osannut ajatella. Toki tekoälyyn on suhtauduttava kriittisesti, koska se perustuu algoritmiin, eikä korvaa ihmistä. Tekoäly on esimerkiksi kurssitöiden kehittämisessä hyvä mekaaninen apuväline, kun vain itse tarkistaa sen tuottamat ehdotukset ja suhtautuu niihin kriittisesti.
Hiltunen kannustaa myös opiskelijoita tekoälyn käyttöön, koska kyse on tulevaisuuden työelämätaidosta. Pelisääntöjen on kuitenkin oltava hallussa.
Ihmissuhteissa tarvitaan hyväksyntää, empatiaa ja aitoa kohtaamista
Tekoäly auttaa Hiltusen mukaan abstraktien tieteen teorioiden konkretisoimisessa. Hänen oman opettajuutensa keskeinen kulmakivi on humanistinen teoria. Kun Hiltunen kysyi tekoälyltä, millaisia asioita se sisältää, esiin nousivat muun muassa yksilöllinen ohjaus, empatia, motivaatio ja itseluottamuksen rakentaminen sekä opettajan rooli tukijana.
– Ne ovat asioita, joita omassa toiminnassani pyrin toteuttamaan. Humanistisessa psykologiassa keskeistä on, että tarvitsemme ihmissuhteissamme hyväksyntää, empatiaa ja aitoa kohtaamista, jotta pystyisimme kehittymään, kasvamaan ja toteuttamaan itseämme. Olemme kaikki erilaisia, mikä on hyvä asia. Yritän aina korostaa, että meissä kauppislaisissa on hyvin erilaisia ihmisiä.