Vuoden 2021 alussa aloittaneiden Itä-Suomen yliopiston verkko- ja monimuotopedagogiikan fasilitaattoreiden ensimmäinen kaksivuotiskausi päättyi viime vuoden lopussa. Fasilitaattorit ovat toimineet uefilaisten opettajien kehittäjä- ja keskustelukumppaneina tiiviissä yhteistyössä toisten toimijoiden kanssa. Nyt hyvin sujunut ensimmäinen kausi saa jatkoa.
– Yksi ensimmäisen kauden keskeisimmistä tavoitteista oli saada verkko- ja monimuotopedagogiikan teoria ja käytäntö jokaisen yliopistolla opettavan ”työkalupakkiin". Siinä onnistuimmekin, ja digiopettajan starttipaketti on nyt kaikille verkossa saatavilla, kertoo yksi fasilitaattoreista, vanhempi yliopistonlehtori Kati Kasanen.
Toinen fasilitaattoreiden tärkeä tehtävä on ollut kriittisen ja tutkimusperustaisen verkko-opetuksen kehittäminen ja yliopistossa opettavien tukeminen sekä tämän teknis-pedagogisen tuen pitkäjänteinen kehittäminen.
Sanni Pirttilä YHKAn uusi edustaja
Ensimmäisen toimikauden aikana fasilitaattorit sekä järjestivät erilaisia koulutustilaisuuksia että osallistuivat niihin aktiivisesti, rakensivat verkko-opetuksen pedagogista pohjaa kehittäviä itseopiskelupaketteja yliopistossa opettavien käyttöön ja selvensivät monille kollegoille opetuksen käytännön järjestelyitä etenkin syksyllä 2021 hybridiopetuksen alkaessa.
– Ymmärrys eri yksiköiden tilanteista on kahden vuoden aikana lisääntynyt, ja viestintä sekä sitä myöten tiedonkulku eri yksiköiden välillä on vahvistunut fasilitaattoritoiminnan kautta, iloitsee Kasanen.
Hyvien kokemusten siivittämänä fasilitaattoritoiminta on nyt siis saanut jatkoa kaudelle 2023–2024. Fasilitaattoritiimi jatkaa pääosin entisellään, mutta yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnan edustaja uudella kaudella on yliopisto-opettaja Sanni Pirttilä.
– Liityn fasilitaattoritiimiin innokkain ja odottavaisin mielin. Minusta on hienoa päästä fasilitaattoritoiminnan jatkokaudelle mukaan monipuoliseen, ja erittäin merkitykselliseen, opetuksen kehittämistyöhön!
Kasasen mukaan uuden toimikauden suunnitelma on vielä työn alla, mutta keskeisiä kehittämiskohteita tulevat olemaan esimerkiksi englanninkielinen viestintä ja sisällöntuottaminen opetuksen tuen kysymyksistä.
Fasilitaattoreiden ensimmäisen kauden toimintakertomus julkistetaan 26.1. UEFPeda-tilaisuudessa.