Kelan rahoittamassa tutkimushankkeessa tarkastellaan laajasti uusiin lääkkeisiin liittyvää viestintää.
Lääkekustannukset ovat Suomessa noin 3,8 miljardia euroa vuodessa. Tästä Kela maksaa lääkekorvauksia noin 1,8 miljardia euroa. Kustannuksia kasvattavat etenkin uudet ja kalliit lääkkeet sekä lääkkeiden käyttöaiheiden laajennukset.
Medialla on informoinnin ohella merkittävä rooli terveydenhuollon poliittiseen päätöksentekoon vaikuttamisessa, yleisen mielipiteen muokkaamisessa ja esimerkiksi lääketieteellisten hoitojen kysyntään ja tarjontaan vaikuttamisessa. Medianäkyvyys tarjoaa myös keinon vaikuttaa mielikuviin ja mielipiteisiin lääkkeistä ja lääkehoidon hyödyistä.
Itä-Suomen yliopiston farmasian laitos ja Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea toteutettavat yhteistyössä tutkimushankkeen, jossa tutkitaan uusien lääkkeiden medianäkyvyyttä. Tutkimuksessa tarkastellaan journalistisessa mediassa sekä internetissä ja sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä, potilaskertomuksia ja muita narratiiveja sekä sitä, kenelle mediasisältöjä eri kanavissa on suunnattu. Lisäksi tutkitaan lääkäreille suunnattua viestintää ennen uusien lääkkeiden myyntilupaa ja korvattavuuspäätöstä sekä haastatellaan terveystoimittajia ja potilasjärjestöjen edustajia.
Tutkimus toteutetaan 1.9.2024–31.12.2026 välisenä aikana. Sen rahoittaa Kela.
Lue lisää:
Lääkkeiden medianäkyvyys ennen markkinoille tuloa ja korvattavuutta - UEFConnect
Lisätietoja:
Professori Katri Hämeen-Anttila, Itä-Suomen yliopisto, p. 040 355 2425, katri.hameen-anttila(at)uef.fi, https://uefconnect.uef.fi/henkilo/katri.hameen-anttila/
Tutkimuspäällikkö Leena Saastamoinen, Fimea, p. 029 522 3659, leena.saastamoinen(at)fimea.fi