Jatkuva glukoosinseuranta.

Jatkuvan glukoosiseurannan käyttö osoittautui kustannusvaikuttavaksi

Tuore Itä-Suomen yliopiston ja Siun soten tutkimus osoittaa, että uuden diabetestekniikan käyttöönotto kannattaa myös taloudellisesti. Jatkuva glukoosinseuranta osoittautui kustannusvaikuttavaksi henkilöillä, joilla on tyypin 1 diabetes. Tutkimusryhmä on aiemmin osoittanut jatkuvan glukoosinseurannan myös parantavan hoitotasapainoa ja vähentävän akuutteja diabetekseen liittyviä komplikaatioita.

Erikoislääkäri Jyrki Mustosen väitöstutkimuksen viimeisessä osassa tutkittiin jatkuvan glukoosiseurannan kustannusvaikuttavuutta. Tutkimuksessa hyödynnettiin potilastietoja lähes 900:lta Siun soten alueen henkilöltä, joilla on tyypin 1 diabetes.

Kansainvälisessä Diabetes Technology and Therapeutics -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa hyödynnettiin simulaatiomallia, jolla voidaan tutkia eri hoitokeinojen vaikutusta diabeteksen liittyviin, lyhyellä ja pitkällä aikavälillä ilmeneviin haittoihin. Käytetyllä simulaatiomallilla pystyttiin osoittamaan, että jatkuvan glukoosiseurannan käyttöönotto on kustannusvaikuttavaa, vaikka jatkuvan glukoosiseurannan käyttökustannukset ovatkin perinteistä sormenpäämittaustekniikkaa kalliimmat.

Nyt julkaistu tutkimus on Suomen ensimmäinen aiheeseen liittyvä tosielämän tutkimus, jossa hyödynnettiin suomalaisia hoitokustannustietoja ja rekisteritietoja henkilöistä, joilla on tyypin 1 diabetes. Saatu kustannustieto on merkityksellistä tiedolla johtamisen näkökulmasta, joka auttaa päätöksentekijöitä muun muassa ohjamaan rahoitusta hyvinvointialueilla kustannusvaikuttavasti.

Tutkimus on saanut rahoitusta Suomen Akatemian yhteydessä toimivalta Strategisen tutkimuksen neuvostolta, Valtion tutkimusrahoitukselta (VTR), Ahokkaan säätiöltä sekä Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveydenhuollon tukisäätiöltä (Siun säätiö sr).

Jyrki Mustonen, endokrinologi, Diabetesosaamiskeskus & Siun sote, etunimi.sukunimi@siunsote.fi

Tiina Laatikainen, professori, Itä-Suomen yliopisto, IMPRO-hanke & THL, etunimi.sukunimi@thl.fi

Tutkimusartikkeli: Mustonen J, Rautiainen P, Lamidi ML, Lavikainen P, Martikainen J, Laatikainen T. Long-Term Health Economic Evaluation of Intermittently Scanned Glucose Monitoring Compared with Self-Monitoring Blood Glucose in a Real-World Setting in Finnish Adult Individuals with Type 1 Diabetes. Diabetes Technol Ther. 2024 Jul 4. doi: 10.1089/dia.2024.0102

Avainsanat