Visit Finlandin toiminta tehostaa matkailualueiden yhteistyötä ja innovaatioita sekä edistää tiedonvaihtoa matkailualan toimijoiden välillä, kertoo tuore tutkimusraportti. Se osoittaa, että Suomessa kansallisella alueorganisaatiolla on merkittävä rooli koko alan yhteistoiminnan lisäämisessä sekä innovaatiotoiminnassa.
Visit Finland on Suomen kansallinen matkailun kehittämisorganisaatio, jota Suomen valtio rahoittaa Business Finlandin kautta. Osana Business Finlandin rahoittamaa Metaverse Meets the Experience Industry -hanketta toteutettu tutkimus tuo esiin Visit Finlandin keskeisen roolin Suomen matkailuverkostossa. Siinä havaittiin, että ilman Visit Finlandia Suomen matkailuverkosto pirstaloituisi merkittävästi, mikä heikentäisi verkoston tehokkuutta ja innovointikykyä.
– Tämä johtaisi Suomen matkailualan kilpailukyvyn heikkenemiseen erityisesti kansainvälisillä markkinoilla, matkailuliiketoiminnan professori Juho Pesonen sanoo.
Raportissa suositellaan Visit Finlandin toiminnan vahvistamista lisäämällä rahoitusta ja laajentamalla sen tehtäväkenttää, erityisesti digitalisaation ja älymatkailun osalta. Tämä parantaisi Suomen matkailualan kokonaiskilpailukykyä ja voisi varmistaa pitkäaikaisen menestyksen globaalissa kilpailussa.
– Sen sijaan Visit Finlandin budjettia on nyt merkittävästi leikattu, ja nämä leikkaukset tulevat näkymään matkailualan innovaatio- ja kilpailukyvyn heikkenemisenä tulevaisuudessa riippuen siitä, miten leikkaukset kohdistetaan Visit Finlandin toimintoihin.
Innovaatiokyvykkyys on matkailualan tulevaisuudelle tärkeää. Niin teknologiset, ympäristölliset kuin markkinalähtöiset muutokset vaativat koko toimialalta uusia avauksia ja tapoja tehdä asioita. Visit Finlandilla on ollut ainoana kansallisena toimijana tässä merkittävä rooli toimialan yhteistyön lisääjänä ja innovaatioiden mahdollistajana sekä edistäjänä.
– Yksi esimerkki Visit Finlandin innovaatiotoiminnasta on Sustainable Travel Finland -merkki, joka on aktivoinut satoja matkailuyrityksiä ympäri Suomea kiinnittämään enemmän huomiota kestävän matkailun kehittämiseen ja johtamiseen.
Tutkimusraportti:
Policy Brief 6/2024 The role and effects of Visit Finland in the national tourism network.
Lisätietoja:
Matkailuliiketoiminnan professori Juho Pesonen, Itä-Suomen yliopisto, juho.pesonen(at)uef.fi, 040 184 2698