Hoitotieteen aineopinnoissa opiskelijat perehtyvät hoitotieteen teoreettiseen perustaan sekä yksilö- ja yhteisötason terveyden edistämiseen, eettiseen toimintaan ja potilasturvallisuuteen. Hoitotyön johtamisen opinnoissa kehitetään johtamisvalmiuksia uudistuvan terveyspalvelujärjestelmän tarpeisiin sekä potilasturvallista, -keskeistä ja väestön terveyttä edistävää vaikuttavaa hoitotyötä erilaisissa terveydenhuollon konteksteissa. Preventiivisen hoitotieteen yhteisö- ja perhehoitotyön opinnoissa opiskelijat kehittävät asiantuntijuuttaan näyttöön perustuvassa terveyden edistämisessä ja sen työmenetelmien sekä toimintamallien uudistamisessa yhteisö- ja perhehoitotyön näkökulmasta.
Kansanterveystiede tarkastelee väestön terveyden edistämiseen ja ylläpitoon vaikuttavia tekijöitä sekä toimenpiteitä, jotka liittyvät sairauksien ehkäisyyn ja parantamiseen. Terveysliikunnan opinnoissa opiskelija saa valmiuksia tarkastella liikunnan, fyysisen kunnon, ravinnon ja terveyden välisiä yhteyksiä sekä liikunnan käyttömahdollisuuksia sairauksien ehkäisyssä, hoidossa ja kuntoutuksessa yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Urheiluravitsemuksen opinnoissa perehdytään mm. eri lajien asettamiin ravitsemusfysiologisiin vaatimuksiin ja suorituskyvyn, palautumisen ja kehittymisen optimointiin, urheiluravitsemukseen eri ikäryhmissä, urheilijan syömiseen liittyviin ongelmiin sekä urheilijan psyykkiseen hyvinvointiin ja sen tukemiseen.
Terveystaloustieteen opinnot tutustuttavat alan keskeisten elementtien kuten tehokkuuden, tuottavuuden, oikeudenmukaisuuden ja taloudellisen organisoinnin kysymyksiin sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä palvelujärjestelmän toimintaan kokonaisuutena. Sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon opinnoissa perehdytään sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmään, sen tiedonhallintaan ja johtamiseen, tiedonhallinnan keskeisiin teorioihin ja menetelmiin, tietosuojaan ja turvaan sekä niiden soveltamiseen käytännössä. Sosiaali- ja terveyshallintotieteen opinnot on tarkoitettu niille, joita kiinnostaa johtaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin opintojen tavoitteena on lisätä ymmärrystä ja tietoa lasten ja nuorten hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä. Gerontologian opinnoissa johdatetaan realistisen ja kriittisen, tutkittuun tietoon perustuvan näkemyksen omaksumiseen vanhuudesta, ikääntymisestä ja näiden suhteesta terveyteen, sairauteen sekä yhteiskunnallisiin ja kulttuurisiin ilmiöihin. Sosiaalityö oppiaineena liittää ihmistä ja hänen elämäntilannettaan koskevan tiedon laajempaan ymmärrykseen yhteiskunnasta. Sosiaalityössä yhdistyy tieteellinen, tutkittu tieto käytännön toimintaan.
Hoitotiede
Terveyden edistäminen
- Terveyden edistäminen ja terveystieto, perusopinnot
- Terveyden edistäminen ja terveystieto, aineopinnot
- Kansanterveystieteen perusopinnot
- Kansanterveystieteen aineopinnot
- Terveysliikunnan perusopinnot
- Terveysliikunnan aineopinnot
- Ergonomian ja työhyvinvoinnin perusopinnot
- Ergonomian ja työhyvinvoinnin aineopinnot
SOTE-johtaminen
- Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan perusopinnot
- Sosiaali- ja terveyshallintotieteen perusopinnot
- Terveystaloustieteen perusopinnot
Muut sosiaali- ja terveysalan opinnot
#smartforgoodSOTE: Sote-johtamisen webinaarisarja - ihmisiä, tietoa ja taloutta
Webinaarisarjassa tarkastellaan sote-integraatiota ja näitä kriittisiä tekijöitä yliopiston tieteenalojen, sosiaali- ja terveyshallintotieteen, sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan sekä terveystaloustieteen näkökulmasta.
Tutustu opiskelijatarinoihimme
Jatkuva oppiminen sosiaalisessa mediassa
Tutustu Itä-Suomen yliopiston jatkuvan oppimisen ajankohtaisiin virtauksiin ja alkaviin koulutuksiimme sosiaalisen median kanavissamme. Seuraa meitä Facebookissa, Twitterissa, LinkedInissä ja YouTubessa, osallistu keskusteluun ja kehitä kanssamme tulevaisuuden oppimista!