Fourier-analyysin peruskurssi, lv. 2024-2025

Hinta:
160 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Kurssilla perehdytään Fourier-sarjojen ja Fourier-muunnosten perusominaisuuksiin ja diskreettiin Fourier-muunnokseen, sekä Fourier-analyysin eräisiin sovelluksiin muun muassa osittaisdifferentiaaliyhtälöiden ratkaisussa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa laskea annetun integroituvan funktion Fourier-kertoimet sekä tarkastaa ehdot, jotka takaavat Fourier-sarjan pisteittäisen ja tasaisen suppenemisen. Tämän lisäksi opiskelija hallitsee jatkuvan Fourier-muunnoksen perusominaisuudet ja osaa laskea annetun funktion diskreetin Fourier-muunnoksen. Opiskelijalla on käsitys Fourier-analyysin monipuolisista sovellusalueista.

Huomaa että tämä on matematiikan syventäjien opintojen jakso, ja sen ennakkotiedoiksi suositellaan perustietoja sarja- ja integrointiteoriasta.

Toteutustapa: Etäopetus. Luennot ja harjoitukset päiväsaikaan tapahtuvana verkko-opetuksena.

Suoritustapa: Osallistuminen verkkoluennoille (24 h) ja laskuharjoituksiin (24h, verkko-opetuksena). Vapaaehtoisiin laskuharjoituksiin osallistumisesta jaetaan bonuspisteitä (max 10%). Kurssin voi suorittaa joko kahdella välikokeella (2 x 3h), tai yleisellä tentillä (4 h).

Oppimateriaali:

• Fourier analysis: an introduction, Elias M. Stein & Rami Shakarchi, 2003; Fourier analysis and its applications, Gerald B. Folland, 1991.
  • Suomenkielinen luentomateriaali, joka perustuu edellä kuvattuun kurssikirjallisuuteen.

Opintojakso opetetaan 5.9.-5.12.2024, ja näet luentojen ja laskuharjoitusten ajat Pepin opinto-oppaasta.

Jos haluat ilmoittautua tälle kurssille, ota elokuun loppuun mennessä yhteyttä opintoasiainsihteeri Kristiina Tengvalliin, kristiina.tengvall@uef.fi

Yksittäisen opintojakson hinta on 20€ / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2024-2025.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​
Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Päiväopetus
Suomi