Lainvalmistelun perusopinnot, lv. 2024-2025, ilmoittautuminen

20 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Lainvalmistelun perusopinnot suorittanut opiskelija

• tunnistaa hyvän lainvalmistelun periaatteet sekä poliittiset ja lainsäädännölliset reunaehdot

• pystyy arvioimaan erilaisia sääntelyvaihtoehtoja ja tunnistaa niiden tuottamia vaikutuksia

• saa valmiudet työskennellä lainvalmisteluun liittyvissä tehtävissä

• tunnistaa lainsäädäntöprosessin eri vaiheet

• pystyy laatimaan säädösehdotuksia

• pystyy arvioimaan sääntelyn taustalla olevia syitä ja intressejä

Ydinsisältö

Lainvalmistelun opinnot antavat valmiudet työskennellä asiantuntijana sääntelyn valmistelussa ja soveltamisessa sekä sidosryhmien edunvalvontaan liittyvissä työtehtävissä. Opintokokonaisuus soveltuu hyvin myös näissä tehtävissä toimivien lisäopinnoiksi.

Oikeustieteen opintojen verkkovälitteinen aloitusinfo lukuvuodelle 2024-2025 on 15.8.2024 klo 17.00-18.30 (linkki myöhemmin).

Lainvalmistelun perusopinnot 25 op

Pakolliset 9 op:

5311418 Lainsäädäntötutkimuksen perusteet (4 op)

5311095 Lainvalmistelu (5 op), syksy 2024, avoimen yliopiston kiintiö 10 opiskelijaa

Vapaavalintaiset opinnot (25 op täyttyy):

5311091 Valtiosääntöoikeus (5 op)

5311104 Eurooppaoikeuden perusteet (5 op)

5311407 Johdatus empiiriseen oikeustutkimukseen (5 op)

5311415 Sääntelyteoria (6 op)

5311420 Hyvä valvonta (5 op), kevät 2025

5311636 Yksityisoikeuden perusteet (5 op)

5311526 Rikosoikeuden perusteet (5 op)

5210110 Taloustieteen perusteet (6 op)

Tarkemmat opintojaksokuvaukset löydät opintojaksokohtaisista linkeistä ilmoittautumisosiosta sekä opinto-oppaasta (julkaistaan kesäkuun 2024 lopulla). Huomioithan joidenkin opintojaksojen pakollisten edeltävien opintojen vaatimukset.

• SUORITUSTAPOINA vaihtelevat opintojaksoittain yleiset tentit (valvottu salitentti), lähiopetus, kirjalliset tehtävät ja verkkotentit.
  • TARKISTA opintojaksokohtaiset sisällöt, aikataulut, pakolliset edeltävät opinnot ja suoritustavat opinto-oppaasta ennen ilmoittautumista. Varmista myös, että vaihtoehtoisia suorituskertoja on jäljellä vähintään kaksi (mahdollistaa uusinnan). Suorituskerrat vähenevät, mitä pidemmälle lukuvuosi etenee. Opinnot voi suorittaa etäopintoina, salitentteihin tulee sopia valvonta omalle paikkakunnalle johonkin paikalliseen oppilaitokseen. Maksuton tentinvalvonta on Joensuun kampuksella.
  • ILMOITTAUTUMINEN Opintojaksoille voi ilmoittautua avoimen yliopiston opiskelijaksi koko lukuvuoden ajan, mutta opintojaksojen suorittamiseen on tietty aikataulutus. Tarkemmat aikataulut ja ilmoittautumiskäytänteet löytyvät opinto-oppaasta yksittäisten opintojaksojen tiedoista. Opintopolussa ilmoittautuminen muodostaa Peppiin Avoimen yliopiston opiskeluoikeuden, ilmoittaudut sen lisäksi erillisten ohjeiden mukaisesti oikeustieteiden laitoksen aikataulutettuun opetukseen/tentteihin, tehtävänpalautukseen jne.
  • OPISKELUOIKEUSAIKA on opintojaksokohtainen ja päättyy aina viimeistään 30.7.2025, riippumatta siitä, ilmoittaudutko syys- vai kevätlukukauden puolella. Yhden opintopisteen hyvään suorittamiseen pitäisi mennä aikaa n. 27 tuntia, 5 op n. 130 t, joten tämä kannattaa huomioida opintoja suunnitellessa.
  • KIRJAUDU ilmoittautumisen jälkeen aloitusohjeiden mukaisesti Avoimen yliopiston oikeustieteiden opintojen tiimiin (elearn-Moodle).
  • Voit myös varata opinto-ohjausajan (toteutus Teams/puhelin) Itä-Suomen yliopiston avoimeen yliopistoon jatkuvan oppimisen asiantuntijalle Seijalle oheisella sähköisellä lomakkeella. Opinto-ohjaus on maksutonta ja voit tulla ohjaukseen jo esimerkiksi ennen opintojen alkua.

Ilmoittaudu yksittäisille opintojaksoille 20 e/op. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2024-2025.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot. Opiskeluoikeus on opintojaksokohtainen ja päättyy aina viimeistään 30.7.2025.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun. ​

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä koulutussihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Päiväopetus

Opintojaksokohtaiset aikataulut löytyvät opintojaksojen tiedoista.

Suomi

Ei sähköistä ilmoittautumista

Opintokokonaisuuteen 25 op ei voi ilmoittautua, vaan ilmoittautuminen tehdään opintojaksoittain 20 e/op.