Tilinpäätösanalyysi ja arvonmääritys, lv 2024-2025, verkko-opinnot

Hinta:
120 € (alv 0%)
Jatkuva oppiminen verkkosivut

Tilinpäätösanalyysi ja arvonmääritys opintojakson opiskeltuasi tunnistat tilinpäätösanalyysin vaiheet ja kriittiset kohdat , osaat laskea keskeiset tilinpäätösanalyysin tunnusluvut sekä laatia rahoituslaskelman ja soveltaa tilinpäätösanalyysin työkaluja eri käyttötarkoituksissa. Tunnistat myös keskeiset arvonmääritysmenetelmät. Opintojakso suoritetaan verkko-opintoina.

Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa
· tunnistaa tilinpäätösanalyysin vaiheet ja kriittiset kohdat
· laskea keskeiset tilinpäätösanalyysin tunnusluvut
· laatia rahoituslaskelman
· soveltaa tilinpäätösanalyysin työkaluja eri käyttötarkoituksissa
· tunnistaa keskeiset arvonmääritysmenetelmät
Tämä opintojakso kehittää seuraavia geneerisiä taitoja: johtaminen ja kehittäminen, kriittinen ajattelu ja oman asiantuntijuuden kehittäminen.

Opintojakso kuuluu Itä-Suomen yliopiston avoimessa yliopistossa suoritettaviin Kauppatieteiden aineopintoihin sekä Laskentatoimen perusopintoihin. Voit opiskella koko opintokokonaisuuden tai valita yksittäisiä opintojaksoja.

Verkko-opinnot

Sisältö:

Tilinpäätösaineiston (mm. tuloslaskelma, tase, rahoituslaskelma, toimintakertomus) analysointi, oikeellisuuden arviointi ja oikaisut. Yritystutkimus, tilinpäätösanalyysi, tunnuslukuanalyysi ja kassavirtalaskelmat. Tilinpäätösanalyysin tulosten hyväksikäyttökohteet (mm. kilpailija-analyysi, asiakasyrityksen luottokelpoisuus), Tilinpäätösennusteet ja arvonmääritys.

Suoritustapa:   Opinnot suoritetaan verkko-opintoina perehtymällä oppimateriaaliin, tekemällä laskuharjoituksia ja palauttamalla oppimistehtäviä ja tekemällä verkkotentin oppimisympäristössä.
Opiskelu on täysin itsenäistä. Akateeminen opiskelu edellyttää itseohjautuvuutta, hyviä opiskeluvalmiuksia sekä suunnitelmallisuutta. Opintojaksolla on vaihtoehtoisia suoritusajankohtia, joista valitset itsellesi sopivan. Uusiminen tai korottaminen tapahtuu myös lukuvuodelle määrättyinä ajankohtina. Huomioi suoritusajankohdat opintojen suunnittelussa.

Vaihtoehtoiset tehtävänpalautus + verkkotenttipäivät lv. 2024-2025:ti 22.10.2024, ti 17.12.2024, ti 18.2.2025, ti 29.4.2025 klo 12- (24t)
Lukuvuoden vaihduttua (1.8) muutos palautettaviin harjoitustehtäviin.

Kirjallisuus:
- Niskanen - Niskanen, Tilinpäätösanalyysi, Edita, Helsinki 2003 tai uudempi painos.
- Yritystutkimusneuvottelukunta, Yritystutkimuksen tilinpäätösanalyysi, Gaudeamus, Helsinki 2005 tai uudempi painos.
- Kallunki, J-P. Niemelä J., Osakkeen arvonmääritys, Talentum, Helsinki 2012
- Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali

Opettaja: Kari Kinnunen

Arviointi: 0-5

Edeltävät opinnot: Suositellaan Laskentatoimen perusteet ja Rahoituksen perusteet tai vastaavat opinnot

Opintojakso kuuluu Kauppatieteiden aineopintoihin sekä Laskentatoimen perusopintoihin.

Neuvomme ja opastamme sinua mielellämme jo opintojen suunnittelussa ja kaikissa opintojen vaiheissa. Voit olla yhteydessä sähköpostitse, puhelimitse tai voit varata keskusteluajan etäohjaukseen.

Katso myös ohjeita opiskeluun avoimessa yliopistossa.

Opiskelija osaa
• tunnistaa tilinpäätösanalyysin vaiheet ja kriittiset kohdat
• laskea keskeiset tilinpäätösanalyysin tunnusluvut
• laatia rahoituslaskelman
• soveltaa tilinpäätösanalyysin työkaluja eri käyttötarkoituksissa
• tunnistaa keskeiset arvonmääritysmenetelmät

Yksittäisen opintojakson hinta on 20 € / opintopiste, ja opintokokonaisuuksille 15 € / opintopiste. Hinnat ovat voimassa lukuvuoden 2024–2025.

Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen opintomaksuihin sekä maksu- ja perumisehtoihin: Opinto-oikeus ja maksuehdot.

Opiskeluoikeusaika määräytyy opetussuunnitelman mukaisesti kattaen opetuksen ja tentit.

Kirjallisuuden hankinta/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.

Jos työnantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alta.

Kellonajasta riippumaton

Opintojakso on joustavasti tarjolla lukuvuoden aikana ja voit aloittaa opinnot itsellesi sopivana ajankohtana. Opintojaksossa on vaihtoehtoisia suoritusajankohtia, joista voit valita itsellesi sopivan ja suorittaa muutoin opintoja omassa aikataulussa itsenäisesti.

Suomi

Ilmoittaudu

Tämän opintojakson voi sisällyttää Kauppatieteiden aineopintoihin tai Laskentatoimen perusopintoihin. Voit suorittaa opinnot yksi opintojakso kerrallaan tai ostamalla kerralla yhden lukuvuoden opiskeluoikeuden koko Laskentatoimen perusopintokokonaisuudelle. Perusopintokokonaisuuden hinta 450 € (15 €/op), ja yksittäisten opintojaksojen 20 €/op.

Et voi ostaa opintokokonaisuutta, jos olet ostanut yksittäisiä opintojaksoja.

I Ilmoittautumaanpääset oheisesta painikkeesta. Siirryt ilmoittautumispalveluun, jossa opintojakso on valmiiksi valittuna. Voit halutessasi lisätä opintokoriin myös muita opintojaksoja, ennen kuin jatkat ilmoittautumaan.

II Siirry tunnistautumaan Suomi.fi-palveluun, täydennä omat tietosi ilmoittautumislomakkeelle, vahvista ilmoittautuminen ja maksa opinnot.

Huom! Ilmoittautuminen on sitova. Tutustu avoimen yliopisto-opetuksen hinnastoon sekä maksu- ja perumisehtoihin

III Ilmoittautumisesi käsittelyaika on pääasiallisesti 2-5 arkipäivää, maksimissaan 10 arkipäivää. Käsittelyajan jälkeen saat järjestelmän lähettämän viestin, joka sisältää linkin opintojen aloitusohjeisiin. Tutustu ohjeisiin huolellisesti.

Jos sinulla ei ole aiempaa UEF-tunnusta, saat lisäksi yliopiston käyttäjähallinnasta UEF-tunnuksen aktivointiohjeet. Tunnuksesi saa käyttöoikeudet opiskeluoikeuden alkaessa.

Mikäli et saa viestejä, tarkista sähköpostisi roskapostikansio ja tarvittaessa ota yhteyttä avoimeen yliopistoon.

Jostyönantaja maksaa opintomaksun, ota yhteyttä opintoasiainsihteeriin; katso yhteystiedot alla.

Ilmoittautuminen alkaa:
2024-08-07 09:00