Itä-Suomen yliopiston liput.

Itä-Suomen yliopiston professuuriesitelmät pidetään Joensuussa 25.9. ja Kuopiossa 27.9.

Esitelmien teemat laajenevat muun muassa kulttuurista, oppimisesta ja yhteiskunnasta tekoälyyn, ympäristöoikeuteen, ilmastoon ja neurotieteisiin.

Itä-Suomen yliopiston uudet professorit esittäytyvät perinteisissä professuuriesitelmissään Joensuun kampuksella 25. syyskuuta ja Kuopion kampuksella 27. syyskuuta 2024.

Tänä vuonna professuuriesitelmän pitää kaikkiaan 23 professoria yliopiston neljästä tiedekunnasta. Esitelmät luovat yleistajuisen katsauksen kunkin professorin tieteenalan keskeisiin teemoihin ja heidän omaan tutkimukseensa.

Tällä kertaa esitelmien aiheet liittyvät muun muassa pedagogiikkaan, opetusmenetelmien kehittämiseen, muistikonflikteihin, kulttuurintutkimukseen, puutuotteisiin, molekyylibiologiaan ja genetiikkaan, yhteiskunnalliseen oikeustutkimukseen, ympäristöoikeuteen, yhteiskuntapolitiikkaan, aerosoleihin ja ilmastoon, sulautettuun tekoälyyn, magneettikuvaukseen, hengitystiesairauksiin, otsalohkodementiaan sekä hyvinvointiin ja eriarvoisuuteen.

Joensuussa professuuriesitelmät pidetään Metria-rakennuksen saleissa M100, M101 ja M102. Kuopiossa paikkana ovat Medistudia-rakennuksen salit MS300, MS301 ja MS302.

Esitelmät taltioidaan pääosin, ja taltioinnit ovat myöhemmin katsottavissa yliopiston professuuriesitelmien verkkosivujen kautta: www.uef.fi/professuuriesitelmat. Verkkosivuilla voi myös tutustua professoreihin ja heidän asiantuntija-alaansa haastattelujuttujen kautta.

Tervetuloa uusimman tutkitun tiedon pariin!

Joensuun kampuksen professuuriesitelmät 25.9.2024

Filosofisen tiedekunnan professuuriesitelmät Metria-rakennuksen M100-salissa alkaen klo 13.15:

• Heidi Hyytinen, kasvatustiede, yliopistopedagogiikka. Esitelmän aihe: Yliopistopedagogiikka tulevaisuuden rakentajana.
  • Sonja Kosunen, yleinen kasvatustiede. Esitelmän aihe: Koulutus ja eriarvoisuus.
  • Erkko Sointu, erityispedagogiikka. Esitelmän aihe: Opetusmenetelmien kehittäminen ja oppimisen tukeminen.
  • Maarit Koponen, käännöstiede, erityisesti käännösteknologia. Esitelmän aihe: Kääntäjät ja kääntimet monikielisessä yhteiskunnassa.
  • Simo Mikkonen, sosiokulttuurinen muistaminen. Esitelmän aihe: Muistikonfliktit ja Euroopan tulevaisuus: menneisyyden merkitykset arjesta maailmanpolitiikkaan.
  • Tuija Saresma, kulttuurintutkimus. Esitelmän aihe: Kulttuurintutkimuksen sateenvarjo.

Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnan professuuriesitelmät Metria-rakennuksen M101-salissa alkaen klo 14.55:

• Henrik Heräjärvi, puutuotetekniikka. Esitelmän aihe: Puutuotteet kestävän kehityksen valtavirrassa.
  • Jaakko Pohjoismäki, molekyylibiologia ja genetiikka. Esitelmän aihe: Molekyylibiologia ja genetiikka: avaimia elämän kielioppiin.

Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnan professuuriesitelmät Metria-rakennuksen M102-salissa alkaen klo 13.15:

• Kaijus Ervasti, yhteiskunnallinen oikeustutkimus. Esitelmän aihe: Yhteiskunnallinen oikeustutkimus – matkalla marginaalista valtavirtatutkimukseksi.
  • Mikko Jakonen, yhteiskuntapolitiikka. Esitelmän aihe: Työssäkäyvät köyhät yhteiskuntapolitiikan ongelmana.
  • Annalisa Savaresi, kansainvälinen ympäristöoikeus. Esitelmän aihe: A Just Transition? The Role of Courts and Litigation in Achieving Net Zero Societies.
  • Seita Vesa, ympäristöoikeus. Esitelmän aihe: Legal Pathways to Sustainability: From Emergence to Interdisciplinary Action.

Kuopion kampuksen professuuriesitelmät 27.9.2024

Luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnan professuuriesitelmät Medistudia-rakennuksen MS300-salissa alkaen klo 9.15:

• Harri Kokkola, aerosoli-pilvivuorovaikutukset. Esitelmän aihe: Aerosolien ja pilvien rooli muuttuvassa ilmastossa.
  • Leo Kärkkäinen, sulautetut järjestelmät. Esitelmän aihe: Sulautettu tekoäly (Embedded AI).
  • Mikko Nissi, lääketieteellinen fysiikka ja tekniikka, erityisesti magneettikuvaus. Esitelmän aihe: Kvantitatiivinen magneettikuvaus – kuvista määriin.
  • Siegfried Schobesberger, ilmakehän kemia. Esitelmän aihe: Understanding the atmosphere on a molecular level.
  • Anna Lähde, aerosolitekniikka. Esitelmän aihe: Sustainable materials and applications with aerosol technology and thermal processes.

Terveystieteiden tiedekunnan professuuriesitelmät Medistudia-rakennuksen MS301-salissa alkaen klo 9.15:

• Joonas Sirola, ortopedia ja traumatologia. Esitelmän aihe: Ortopedian ja traumatologian alan tutkimuksen ja opetuksen tulevaisuus Suomessa – miten Itä-Suomen yliopistosta tehdään tieteenalan huippukeskus?
  • Sanna Salmi, korva-, nenä- ja kurkkutautioppi. Esitelmän aihe: Tulehduksellisten hengitystiesairauksien riskitekijät ja ehkäisy.
  • Annakaisa Haapasalo, molekulaarinen neurodegeneraatio. Esitelmän aihe: Otsalohkodementian translationaalinen tutkimus – molekyylimekanismeista tautibiomarkkereihin ja uusiin hoitoihin.
  • Alina Solomon, neuroepidemiologia. Esitelmän aihe: Multimodal strategies for dementia risk reduction.

Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnan professuuriesitelmät Medistudia-rakennuksen MS302-salissa alkaen klo 9.15:

• Anna-Maija Castrén, sosiologia. Esitelmän aihe: Yhteiskunta läheissuhteissamme.
  • Tomi Mäki-Opas, yhteiskuntapolitiikka, erityisesti vaikuttavuuden tutkimus. Esitelmän aihe: Hyvinvointi ja eriarvoisuus: kohti vaikuttavuusperustaista yhteiskuntapolitiikkaa.