LUMA-keskus Suomi -verkosto jakoi tunnustuspalkintoja tiedekasvatuksen edistämisestä perjantaina 10.11. Helsingin yliopistolla järjestetyssä juhlaseminaarissa.
Seminaari juhlisti LUMA-toiminnan alkamista 20 vuotta sitten, 11 yliopiston LUMA-keskus Suomi verkoston luomista 10 vuoden takaa, sekä aktiivisia ja innovatiivisia kouluja. Yliopistojen tiede- ja teknologiakasvatusta edistävä LUMA-keskus Suomi jakaa ideoita opetukseen luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian aineiden opettajille.
LUMA-keskus Suomi on tuottanut 20-vuotisen historiansa aikana yhteisöllisesti uusia, tutkimusperustaisia avauksia ja ratkaisuja, kuten toimintamalleja, materiaaleja ja julkaisuja matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian osaamisen edistämiseen varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin yhteistyössä tiedeyhteisön, koulujen ja päiväkotien sekä yhteiskunnan muiden toimijoiden kanssa, myös globaalisti.
LUMA-keskus Suomi (11 yliopistoa, 13 keskusta) palkitsi 13 koulua tai päiväkotia opettajineen eri puolilta Suomea juhlaseminaarissa Helsingin yliopistolla. LUMA-tunnustusdiplomi jaettiin ensimmäistä kertaa kouluille ja päiväkodeille. Aiemmin diplomilla on kunnioitettu ansioituneita tiedekasvatuksen edistäjiä yliopistoissa ja järjestöissä. Tunnustuksen myötä LUMA-keskus Suomi haluaa korostaa koulujen ja opettajien tärkeää työtä LUMA-aineiden osaamisen edistäjinä sekä kiittää kaikkia opettajia, tulevaisuuden tekijöiden kasvattajia.
LUMA-keskus Suomi on ollut myös mukana kansallisen LUMA(TE)-strategian ja sen toimenpiteiden laadinnassa. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaiseman strategian tavoitteena on varmistaa, että yhteiskunnassa on LUMA-osaamista ja -ymmärrystä, joka edistää hyvinvointia sekä sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua.
Suomen tulevaisuuden tekijät
Tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala painottaa LUMA-alojen osaamisen takaamisen merkitystä Suomen tulvaisuuden menestyksen varmistamiseksi.
- Luonnontieteiden, matematiikan ja tekniikan osaaminen on merkittävä tekijä Suomen tulevaisuuden menestyksen kannalta. Tarvitsemme monipuolisia LUMA-osaajia koko ajan enemmän ja monilla eri aloilla. Pidän tärkeänä myös sitä, että yhä useammat tytöt ja naiset löytäisivät tiensä näille aloille.
Juhlaseminaarissa kuultiin tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multalan puheen lisäksi Helsingin yliopiston vararehtori Kai Nordlundin juhlapuhe. Kai Nordlund avasi puheessaan 20-vuotisen LUMA-toiminnan merkitystä.
- LUMA-toiminta on tutustuttanut satojatuhansia eri-ikäisiä nuoria matemaattis-luonnontieteellisen tutkimuksen saloihin. Samaan aikaan se on hyvin merkittävästi tuonut tutkimusperäisen lähtökohdan näiden aineiden opettajankoulutukseen. Se on ollut ainutlaatuista myös sikäli, että siihen on tullut mukaan kaikki Suomen yliopistot, ja saavuttaa tätä kautta ja verkossa koko Suomen nuorison.
Nyt luovutetut LUMA-tunnustusdiplomit myönnettiin pitkäkestoisesta ja innovatiivisesta LUMA-yhteistyöstä sekä yhteisöllisestä toiminnasta seuraaville oppimisyhteisöille.
Varhaiskasvatus
- Mukkulan päiväkodin esiopetus, Lahti
- Niittyahon päiväkoti, Muurame
- Päiväkoti Piilometsä, Oulu
- Päiväkoti Satulinna, Seinäjoki
- Taipalsaaren kirkonkylän koulun esiopetus, Taipalsaari
Peruskoulut
- Kalkunvuoren päiväkoti ja koulu, Tampere
- Lauttasaaren yhteiskoulu ja Kansainvälisen liiketoiminnan lukio
- Maiju Lassilan koulu, Tohmajärvi
- Malms skola, Parainen
Lukiot
- Helsingin luonnontiedelukio, Helsinki
- Kokkolan suomalainen lukio, Kokkola
- Lyseonpuiston lukio, Rovaniemi
- Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio, Turku
Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskus on ollut verkoston aktiivinen toimija jo yli kymmenen vuoden ajan.
- On hienoa juhlistaa yhdessä upeaa toimintaamme. Koulujen ja päiväkotien kanssa tehtävä yhteistyö on erittäin arvokasta, ja sen kautta opimme toinen toisiltamme, iloitsee Itä-Suomen yliopiston johtaja Mervi Asikainen.
Itä-Suomen alueelta LUMA-diplomilla palkittiin Maiju Lassilan koulu Tohmajärveltä.
- LUMA antaa kouluille työkaluja ja valmiita malleja, joiden ansiosta kynnys aloittaa on opettajille pienempi. Kynnyksen ylitettyään opettajat innostuvat aiheista ja jatkavat niiden työstämistä omissa kouluissaan, sanoo diplomin vastaanottanut apulaisrehtori Jussi Ohvanainen.
- Useimmat projekteista sattuivat nivelkohtaan, jolloin ilmiöoppimista tuotiin voimakkaasti mukaan opetussuunnitelmaan. Tärkeimpänä saavutuksena pidän ilmiöiden tuomista osaksi jokapäiväistä fysiikan ja kemian opetusta. Kaikista projekteista on jäänyt käteen työkaluja, joita käytämme vieläkin oppitunneilla.
Lisätietojen antajat:
Maija Aksela, LUMA-keskus Suomi verkoston johtaja, 0294150516, maija.aksela@helsinki.fi
Mervi Asikainen, Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskuksen johtaja, 0504421178, mervi.asikainen@uef.fi
Oona Kiviluoto, Projektisuunnittelija, 0294150672, oona.kiviluoto@helsinki.fi
Jemima Unger, Viestinnän asiantuntija, 0294151150, jemima.unger@helsinki.fi
Linkit: www.luma.fi
Lisätietoja verkostosta:
LUMA-keskus Suomi on kansallinen 11 yliopiston verkosto matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian oppimista ja opetusta edistävä verkosto. Sillä on opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä valtakunnallinen tehtävä.