Hyppää pääsisältöön

Tarkenna hakuasi

Simodont harjoittelua.

Tuntoaistia hyödyntävä virtuaalitodellisuus voi uudistaa hammaslääketieteen koulutusta

Tuntopalautteella täydennetyn haptisen virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen hammaslääkärin kädentaitojen opetuksessa voi vaikuttaa merkittävästi alan koulutukseen, osoittaa vastikään julkaistu kirjallisuuskatsaus. Katsaus tarkasteli virtuaalis-haptisen harjoittelun hyötyjä ja haasteita hammaslääketieteen koulutuksessa.

Virtuaalis-haptinen simulaatioharjoittelu on kuluneen vuosikymmenen aikana havaittu hammaslääketieteen koulutuksessa lupaavaksi apuvälineeksi, joka täydentää perinteisempiä opetusmenetelmiä innovatiivisella tavalla. Kansainvälinen tutkijatiimi tarkasteli katsauksessaan VR-haptiikan nykykäyttöä ja vaikutuksia hammaslääkäriopiskelijoiden oppimiseen, ohjaukseen ja työskentelyyn. Itä-Suomen yliopiston johdolla tehty katsaus julkaistiin Journal of Dental Education -tiedelehdessä.

Tutkijat hakivat PubMed-viitetietokannasta vuosina 2010–2024 julkaistuja tutkimusartikkeleita, jotka käsittelivät hammaslääketiedettä, koulutusta, tuntoaistia, opetusta, harjoittelua ja virtuaalitodellisuutta. Kaikkiaan 667 hakukriteerit täyttävän artikkelin joukosta 42 valikoitui tarkempaan analyysiin. Mukaan sisällytettiin myös tulokset kansainvälisestä kyselystä, jossa hammaslääketieteen kouluttajilta selvitettiin virtuaalis-haptisen harjoittelun hyödyntämistä opetuksessa.

Tulosten perusteella virtuaalis-haptinen harjoittelu on osoittautunut hyödylliseksi hammaslääketieteen simulaatio-opetusta täydentäväksi työkaluksi. VR-haptiikkaan perustuvien simulaattoreiden validointia kuitenkin pidetään ensiarvoisen tärkeänä ja niiden soveltuvuutta hammaslääkärin kädentaitojen keskeiseksi opetusmenetelmäksi tulee vielä tutkia. Tutkijoiden mukaan jatkossa menetelmää voitaisiin hyödyntää hammaslääketieteen opiskelijoiden ja hammaslääkäreiden osaamisen ja pätevyyden arvioinnissa.

– Vaikka VR-haptinen harjoittelu tapahtuu digitaalisessa virtuaaliympäristössä, opiskelijoiden on havaittu pystyvän tehokkaasti siirtämään näin oppimiaan kädentaitoja tosielämän tilanteisiin. Hammaslääketieteen opettajille tämä teknologia tarjoaa enemmän vaihtoehtoja kädentaitojen harjoittamiseen koulutuksen eri vaiheissa. VR-haptiikan ratkaisut tarjoavat yksilöllistä opastusta ja palautetta, mikä auttaa opiskelijoita ottamaan tärkeitä kädentaitoja haltuun. Se myös parantaa opintoihin kiinnittymistä ja opiskelumotivaatiota, toteaa artikkelin ensimmäinen kirjoittaja, yliopisto-opettaja Szabolcs Felszeghy Itä-Suomen yliopistosta.

– VR-haptiikka voi tarjota ratkaisuja hammaslääketieteen opetuksen haasteisiin sekä prekliinisessä että kliinisessä vaiheessa. Se voi paikata joitakin nykyisten opetusmenetelmien puutteita. Lisätutkimusta ja validointia kuitenkin tarvitaan ennen kuin virtuaalis-haptista harjoittelua voidaan pitää hammaslääketieteen kädentaitojen ensisijaisena opetusmenetelmänä. Teknologian kehittyessä siitä voi tulla alalla yhä tärkeämpi oppimisen ja arvioinnin väline, professori Murat Mutluay Itä-Suomen yliopistosta toteaa.

Lisätietoja:

Yliopisto-opettaja Szabolcs Felszeghy, Itä-Suomen yliopisto, hammaslääketieteen yksikkö, szabolcs.felszeghy@uef.fi, puh. +358 50 575 8853

Professori Murat Mutluay, Itä-Suomen yliopisto, hammaslääketieteen yksikkö, murat.mutluay@uef.fi, puh. +358 50 463 9381

VR-haptiset ajattelijat -tutkimusryhmä Itä-Suomen yliopistossa: https://uefconnect.uef.fi/tutkimusryhma/vr-haptiset-ajattelijat/ 

VR-Haptic Thinkers -verkkosivusto: https://vr-hapticthinkers.com/ 

Tutkimusartikkeli:

Felszeghy S, Mutluay M, Liukkonen M, et al. Benefits and challenges of the integration of haptics-enhanced virtual reality training within dental curricula. J Dent Educ. 2024; 1-14. https://doi.org/10.1002/jdd.13800

Avainsanat