Alhoniityn päiväkodin apulaisjohtaja Johanna Peurala päivitti johtamisosaamistaan ja jakoi oppia tiiminsä arkeen.
Nokian kaupungin Alhoniityn päiväkodissa apulaisjohtajana työskentelevä Johanna Peurala on nähnyt uransa varrella johtamistyön kehityksen ja osaamisen päivittämisen tarpeen.
Ennen päiväkodissa oli varajohtajia, jotka toimivat vain varsinaisen johtajan varahenkilöinä. Nyt myös päivittäisjohtamiseen tarvitaan apua. Pitkä matka on kuljettu johtamisessa tähän päivään, Peurala pohtii.
Peuralan arkityöhön kuuluu lapsiryhmän varhaiskasvatuksen opetustehtävien lisäksi apulaisjohtajan tehtävät kuten työvuoroista huolehtiminen ja pedagoginen johtaminen varsinaisen johtajan kanssa työyhteisössä. Työpäivästä kolmasosa meneekin apulaisjohtajan tehtäviin.
Sosiaalikasvattajaksi vuonna 1994 valmistunut Peurala päivitti johtamisosaamistaan opetus- ja kasvatusalan esihenkilöille ja johtajille suunnatussa Valmentava johtaminen -verkkokoulutuksessa (5 op), jonka rahoitti Opetushallitus ja järjesti Itä-Suomen yliopisto.
– Ystävä kertoi minulle tästä koulutuksesta ja suositteli sitä. Kun perehdyin tarkemmin koulutuksen sisältöihin, huomasin, että tämähän on juuri sitä, mitä kaipaan. Kuntatyönantaja kouluttaa hallinnollisiin työtehtäviin kuten työvuorojen suunnitteluun, mutta päivitys henkilöstöjohtamiseen ja valmentamiseen tuli tosi tarpeeseen. Kun töitä tehdään ihmisten kesken ja työpaikalla ratkaistaan pulmia ja haastavia tilanteita, henkilöstö- ja johtamisosaamista ei ole koskaan liikaa, Peurala sanoo.
Kun töitä tehdään ihmisten kesken ja työpaikalla ratkaistaan pulmia ja haastavia tilanteita, henkilöstö- ja johtamisosaamista ei ole koskaan liikaa.
Johanna Peurala
Apulaisjohtaja
Koulutus sujuvasti osaksi työpäiviä ja oppi osaksi työtä
Peurala valitsi valmentavan johtamisen koulutuksen myös sen vuoksi, että koulutus ei vaatinut erillisiä opintovapaapäiviä, vaan koulutuksen saattoi sovittaa opiskeluun rauhoitetuksi osaksi työvuoroja muutaman viikon välein.
– Minulle sopi opiskelun malli, jossa on teorialuentoja ja paljon ryhmäharjoituksia. Meillä oli konkreettisia harjoituksia, joissa pulmatilanteita ratkottiin valmentavan johtamisen keinoin. Opiskeluporukkamme oli hyvin monialainen varhaiskasvatuksen ja koulun puolelta. Ensimmäisellä kerralla jännitin hieman, mutta löysimme nopeasti yhteisen sävyn ja luottamuksellisen ilmapiirin. Mukaan tuli myös työnohjauksellinen näkökulma. On yllättävää mutta lohdullista huomata, että olemme samojen pulmien äärellä ympäri maata, Peurala pohtii.
Valmentavan johtamisen koulutus tarjosi käytännöllistä oppia ammennettavaksi omaan ja tiimin arkityöhön.
– Eniten minua sytytti vahvuuksien johtamisen osio. Teimme koulutuksessa itse vahvuustestin, ja vahvuuksien perusteella mietimme tapoja tehdä töitä ja sitä, kuinka saadaan helmet nostettua esiin tiimityöskentelystä. Otimme vahvuustestin heti käyttöön opettajien suunnitteluillassa, ja kaikki innostuivat valtavasti siitä. Vahvuuksien perusteella mietimme, kuinka omassa tiimissä saadaan käyttöön niin omat kuin lasten vahvuudet, Peurala kuvaa.
Valmentavan johtamisen otetta voi hyödyntää lisäksi yksilö- ja ryhmäkehityskeskusteluissa. Uusien oppien myötä keskustelutilanteista voidaan tehdä vahvuuskeskusteluita, joita voidaan käydä myös yhteisillä kävelyillä.
– Suosittelen valmentavan johtamisen koulutusta kaikille, jotka toimivat kasvatus- ja opetusalan esihenkilötehtävissä. Jos on valmistunut alalle jo kauan aikaa sitten, koulutus antaa uutta näkökulmaa henkilöstön johtamiseen. Johtaminen on muuttunut niin paljon vuosien aikana, Peurala muistuttaa.
Jos on valmistunut alalle jo kauan aikaa sitten, koulutus antaa uutta näkökulmaa henkilöstön johtamiseen. Johtaminen on muuttunut niin paljon vuosien aikana.
Johanna Peurala
Apulaisjohtaja