Hoitotieteen alaan kuuluva väitöskirja tarkastetaan terveystieteiden tiedekunnassa Kuopion kampuksella. Tilaisuutta voi seurata myös verkossa.
Lapset haluavat neuvolan olevan iloinen, leikintäyteinen paikka, jossa on vapaus liikkua ja vastata aikuisten kysymyksiin itse, osoitti terveystieteiden maisteri Laura Ortjun väitöstutkimus. – Lapset toivovat vuorovaikutusta leikin ja huumorin kautta, Ortju tiivistää.
Hän selvitti yhdessä esikouluikäisten lasten kanssa, millaiset asiat tukevat lapsen osallisuutta ja hyviä kokemuksia neuvolassa. Lasten näkökulmia kerättiin videoitujen roolileikkien avulla, keskustelemalla ja pyytämällä heiltä neuvolaan liittyviä piirroksia, maalauksia ja satuja. Lisäksi haastateltiin vanhempia käyttäen virikkeenä heidän oman lapsensa tuottamaa aineistoa.
Tutkimus toi esiin käytännön keinoja, joiden avulla ammattilaiset voivat helpottaa lapsen oloa ja lisätä osallisuuden kokemusta. Sekä lasten että vanhempien mukaan neuvolakäynteihin esimerkiksi liittyy usein turhaakin lapsen toiminnan rajoittamista. – Kieltämällä vaikkapa pallolla leikkimisen voi tulla asettaneeksi lapsen asemaan, jossa omien näkemysten kertominen ei enää tunnu mukavalta, kun taas leikin kautta ikäväkin asia voidaan toteuttaa yhteisymmärryksessä.
Tutkimuksen leikkitilanteessa lapset ratkaisivat rokotuspelon ja hoidon vastustamisen siten, että pelokkaalle lapselle tarjottiin lelua ja terveydenhoitaja polvistui lapsen kanssa lattialle antamaan rokotuksen. Tilanteen jälkeen lasta lohdutettiin niin sanallisesti kuin antamalla leikkihetki palkinnoksi.
– Arvatenkin rokottaminen koettiin pääosin ikäväksi, mutta hieman yllättäen lapset kuitenkin pitivät sitä tärkeänä ja olivat myös ylpeitä selvittyään siitä ja saatuaan palkinnon.
Myös vanhempien mukaan pienet palkinnot, kuten tarrat ja xylitol-pastillit, ovat lapsille tärkeitä ja lapsia rauhoittaa lelujen tai hoitotarvikkeiden tutkiskelu ja kädessä pitäminen. Silti he usein kielsivät lapsia koskemasta tavaroihin, koska arvelivat sen haittaavan hoitajan työtä. – Tähän syyllistyn vanhempana itsekin, minkä huomasin vasta tutkimuksen myötä, Ortju naurahtaa.
Väritön ja tylsä neuvolaympäristö sekä hoitajien sairaalamaiset vaatteet olivat lapsista ikäviä. He toivoivat neuvolaan enemmän värejä, kimalletta, kivoja kuvioita ja linnunlaulua, kakkaemojitkin mainittiin. Vanhemmat arvelivat sairaalamaisten vaatteiden voivan myös vahvistaa hoitopelkoja.
Itä-Suomen yliopistossa 6. kesäkuuta väittelevän Ortjun väitöskirjassa yhdistyvät hoitotieteen ja monitieteisen lapsuudentutkimuksen näkökulmat. Ortju on työskennellyt vuosia eri ikäisten lasten parissa. Lapsinäkökulmaiseen ajatteluun hän havahtui kuitenkin vasta omien lasten syntymän myötä. – Tajusin, että olin luullut kuuntelevani lapsia, mutta en ollut kuitenkaan kuullut heitä. Omien lasten leikit herättivät mielenkiinnon lasten luovia kommunikoinnin tapoja kohtaan. Lapset kertovat leikin, satujen ja kädentaitojen kautta paljon rikkaampaa tarinaa kuin pelkin sanoin.
Lasten osallisuutta pyritään yleisesti vahvistamaan sote-alalla. – Se on lapsen etu ja helpottaa myös ammattilaisten työtä tukemalla hoitomyöntyvyyttä ja tiedonsaantia lapsen ja perheen tarpeista.
Ortju toivoo väitöskirjansa tuovan apua ammattilaisten työhön. Tutkimuksessa kehitettyä lapsinäkökulmaisen perhehoitotyön käsitteellistä mallia voi hyödyntää käytännön hoitotyössä sekä hoitotyön johtamisessa, koulutuksessa ja kehittämisessä. Monitieteiseen lapsuudentutkimukseen Ortjun väitöskirja tuo uutta tietoa luovien menetelmien käytöstä pienten lasten kanssa ja lasten näkökulmien tavoittamisesta eri analyysimenetelmiä yhdistämällä.
Terveystieteiden maisteri Laura Ortjun väitöskirja Lapsen osallisuus neuvolassa - Monimenetelmällisesti kohti lapsinäkökulmaisen hoitotyön mallia tarkastetaan terveystieteiden tiedekunnassa. Vastaväittäjänä toimii dosentti Tuovi Hakulinen Tampereen yliopistosta ja kustoksena dosentti Päivi Kankkunen Itä-Suomen yliopistosta.
Lisätietoja:
TtM Laura Ortju, lortju@uef.fi

Väitöstutkimukseen mukaan kutsutuille lapsille kerrottiin tutkimuksesta kuva- ja esinekommunikaation keinoin. LEGO-hahmoilla havainnollistettiin, mitä lapset, tutkija ja tutkimusavustaja tulevat tekemään neuvolassa ja miten lapsi voi käytännössä keskeyttää tutkimustilanteen. Kuva: Laura Ortju.